ΕΛ/ΛΑΚ | creativecommons.gr | mycontent.ellak.gr |
freedom

Αλλάζοντας Μυαλά με τη Χρήση Ανοικτών Δεδομένων

Από τη Javiera Atenas

Αυτή η ανάρτηση είναι αναδημοσίευση της αρχικής ανάρτησης στο blog του Open Education Working Group και έχει συν-συγγραφεί από τουςJaviera Atenas,Erdinç Saçanκαι Robert Schuwer.

Ο Έλληνας φιλόσοφος Πυθαγόρας έλεγε:

 “Εάν θέλετε να πολλαπλασιάσετε τη χαρά, τότε πρέπει να τη μοιραστείτε.”

Αυτό ισχύει και για τα δεδομένα. Όποιος μοιράζεται δεδομένα, παίρνει ένα πλήθος χαράς – αξίας – σε αντάλλαγμα.

Τα ανοικτά δεδομένα έχουν επισημανθεί ως ένα κλειδί για τη διαφάνεια των πληροφοριών και την επιστημονική πρόοδο. Οι μαθητές που εκτίθενται στη χρήση ανοικτών δεδομένων έχουν πρόσβαση στις ίδιες πρώτες ύλες που χρησιμοποιούν οι επιστήμονες και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής. Αυτό τους δίνει τη δυνατότητα να ασχοληθούν με πραγματικά προβλήματα τόσο σε τοπικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι εκπαιδευτικοί που χρησιμοποιούν ανοικτά δεδομένα στη διδασκαλία και τη μάθηση ενθαρρύνουν τους μαθητές να σκεφτούν ως ερευνητές, δημοσιογράφους, επιστήμονες και πολιτικούς και ακτιβιστές. Παρέχουν, επίσης, ένα ουσιαστικό πλαίσιο για την απόκτηση εμπειρίας σε ροές εργασίας και διεργασίες έρευνας, καθώς και εκμάθηση ορθών πρακτικών στη διαχείριση, την ανάλυση και την αναφορά δεδομένων.

Η παιδαγωγική ανάπτυξη των ανοικτών δεδομένων ως OER υποστηρίζει έτσι την ανάπτυξη κριτικών, αναλυτικών, συνεργατικών και πολιτικών ικανοτήτων και έχει τεράστιες δυνατότητες για τη δημιουργία νέων γνώσεων.

Οι ΤΠΕ δεν αφορούν μόνο την τεχνολογία – πρόκειται για την εξεύρεση λύσεων για την επίλυση προβλημάτων ή την παροχή βοήθειας σε ανθρώπους, επιχειρήσεις, κοινότητες και κυβερνήσεις. Η ανάπτυξη λύσεων ΤΠΕ σημαίνει συνεργασία με ανθρώπους για την εξεύρεση λύσης. Οι σπουδαστές στην Τεχνολογία Πληροφορίας και Επικοινωνίας μαθαίνουν να εργάζονται με βάσεις δεδομένων, να αναλύουν δεδομένα και να δημιουργούν πίνακες ελέγχου που θα βοηθήσουν τους χρήστες να λάβουν τις σωστές αποφάσεις. Απαιτούνται συλλογές δεδομένων για αυτές τις μαθησιακές εμπειρίες. Μπορείτε να δημιουργήσετε αυτές τις συλλογές δεδομένων (τεχνητά) από τον εαυτό σας ή να χρησιμοποιήσετε «αληθινές» συλλογές δεδομένων, διαθέσιμες ανοικτά (όπως αυτές της Statistics Netherlands (CBS)).

Στην εκπαίδευση, τα δεδομένα καθίστανται όλο και πιο σημαντικά, τόσο στην πολιτική, στη διαχείριση όσο και στην ίδια την εκπαιδευτική διαδικασία. Η επιστημονική έρευνα που υποστηρίζει την εκπαίδευση εξαρτάται όλο και περισσότερο από τα δεδομένα. Τα δεδομένα οδηγούν σε πληροφορίες που συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης (Atenas & Havemann, 2015). Αλλά στη σημερινή εποχή που φαίνεται να κυριαρχεί η νεοφιλελεύθερη προσέγγιση της εκπαίδευσης, η συνιστώσα «Bildung» της εκπαίδευσης θεωρείται πιο σημαντική από ποτέ. Ο όρος Bildung αποδίδεται στον Willem van Humboldt (1767-1835). Αναφέρεται στη γενική εξέλιξη όλων των ανθρώπινων ιδιοτήτων, όχι μόνο στην απόκτηση γνώσεων αλλά και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων για ηθικές κρίσεις και κριτική σκέψη.

Μελέτη

Στο (Atenas & Havemann, 2015) περιγράφονται περιπτωσιολογικές μελέτες όπου η χρήση ανοικτών δεδομένων συμβάλλει στην ανάπτυξη της συνιστώσας Bildung της εκπαίδευσης. Για να συμβάλει σε αυτές τις περιπτώσεις και τελικά να επεκτείνει τις εμπειρίες, έχει πραγματοποιηθεί μια πρακτική μελέτη. Η μελέτη είχε την ακόλουθη ερευνητική ερώτηση:

«Πώς μπορεί η χρήση ανοικτών δεδομένων σε μαθησιακά καθήκοντα ανάλυσης δεδομένων να συμβάλει στη συνιστώσα Bildung του Προγράμματος Bachelor ΤΠΕ της Σχολής Πληροφορικής της Fontys στην Ολλανδία;»

Στη μελέτη, εκτελείται μια διεξοδική μελέτη περιπτώσεων, χρησιμοποιώντας μια μέθοδο δοκιμής Α / Β. Μια ομάδα φοιτητών είχε ένα σύνολο δεδομένων με διαθέσιμα τεχνητά δεδομένα, ενώ η άλλη ομάδα εργάστηκε με ένα σύνολο ανοικτών δεδομένων από τον δήμο της Ουτρέχτης. Μια δοκιμασία πριν από τη δοκιμή και μετά τη δοκιμή θα πρέπει να αποκαλύψει εάν μπορεί να μετρηθεί μια διαφορά στην ανάπτυξη του συστατικού Bildung. Και οι δύο δοκιμές διεξήχθησαν από μια έρευνα. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν στη συνέχεια μερικές συνεντεύξεις για τη συγκέντρωση λεπτομερέστερων πληροφοριών και επεξηγήσεων για τα αποτελέσματα της έρευνας.

Για τη δοκιμή Α / Β, χρησιμοποιήσαμε τρία αρχεία δεδομένων από τον δήμο της Ουτρέχτης (μια πόλη στο κέντρο των Κάτω Χωρών, με ~ 350.000 κατοίκους). Αυτά ήταν στοιχεία από όλα τα τρίμηνα της Ουτρέχτης:

  • Αριθμοί εγκλήματος
  • Εισόδημα
  • Επίπεδο εκπαίδευσης

(Πηγή: https://utrecht.dataplatform.nl/data)

Υποθέσαμε ότι όλοι οι μαθητές είχαν απόψεις σχετικά με τις συσχετίσεις μεταξύ αυτών των τριών τύπων δεδομένων, π.χ. «Υπάρχει μια αναλογική σχέση μεταξύ των στοιχείων του εγκλήματος και του επιπέδου εκπαίδευσης» ή «Υπάρχει μια αντιστρόφως ανάλογη σχέση μεταξύ εισοδήματος και επιπέδου εκπαίδευσης». Θέλαμε να δούμε ποιες γνώμες είχαν οι φοιτητές πριν αρχίσουν να εργάζονται με τα δεδομένα και αν αυτές οι απόψεις επηρεάστηκαν μετά την ανάλυση των δεδομένων.

Μια ομάδα 40 μαθητών πήγε να εργαστεί με τα δεδομένα. Η ομάδα χωρίστηκε σε 20 φοιτητές που πήγαν να εργαστούν με πραγματικά δεδομένα και 20 πήγαν να εργαστούν με «ψεύτικα» δεδομένα. Στους μαθητές εστάλησαν με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο τα τρία αρχεία δεδομένων και η ακόλουθη ανάθεση: «Ελέγξτε το αρχείο CSV (Excel) στο συνημμένο. Δοκιμάστε αυτό για να κάνετε μια ανάλυση. Προσπαθήστε να σχεδιάσετε τουλάχιστον 1, με 2 συμπεράσματα από αυτό … αυτό μπορεί να είναι οτιδήποτε. Όσο οδηγεί σε ένα συγκεκριμένο συμπέρασμα με βάση τα στοιχεία.»

Επιπλέον, πραγματοποιήθηκε μια έρευνα στην οποία προσπαθήσαμε να μάθουμε πώς σκέφτονται οι μαθητές σχετικά με τις συσχετίσεις μεταξύ του εγκλήματος, του εισοδήματος και του εκπαιδευτικού επιπέδου. Επιπλέον, μερικοί μαθητές πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις για να λάβουν κάποια στοιχεία σχετικά με τα στοιχεία που συλλέχθηκαν από την έρευνα.

Αποτελέσματα

Για την έρευνα, προσεγγίστηκαν 40 μαθητές. Η απάντηση ήταν 25 μαθητές.

Όλοι οι μαθητές ανέφεραν ότι η εργασία με πραγματικά δεδομένα είναι πιο διασκεδαστική, δύσκολη και συγκεκριμένη. Τους ενθαρρύνει. Στους μαθητές που δούλευαν με ψεύτικα δεδομένα δεν άρεσε πολύ. Σε συνεντεύξεις ανέφεραν ότι προτιμούν, για παράδειγμα, να δουλεύουν με υποθέσεις από εταιρείες και όχι με υποθέσεις που εφευρέθηκαν από εκπαιδευτικούς.

Στις συνεντεύξεις, η πλειοψηφία των φοιτητών ανέφερε ότι με την επεξεργασία πραγματικών δεδομένων κατέληξαν σε διαφορετική αντίληψη για το έγκλημα και τους λόγους για αυτό. Γνώρισαν τις κοινωνικές επιπτώσεις των δεδομένων και πυροδότησαν να σκεφτούν κοινωνικά προβλήματα. Για να επεξηγήσουμε, εδώ μερικές απαντήσεις που έδωσαν οι μαθητές σε συνεντεύξεις:

«Πριν ξεκινήσω να δουλεύω με τα δεδομένα, πάντα πίστευα ότι υπήρχε περισσότερο έγκλημα σε περιοχές με χαμηλό εισόδημα και λιγότερη εγκληματικότητα σε περιοχές με υψηλό εισόδημα. Αφού ανέλυσα τα δεδομένα, έχω δει ότι αυτό δεν συμβαίνει αμέσως. Έτσι, η σκέψη μου για αυτό έχει πράγματι αλλάξει. Είναι δυνατόν, αλλά δεν πρέπει απαραίτητα να είναι αυτός ο τρόπος »(Μ. Κ.).

«Αρχικά, σκέφτηκα επίσης, ότι θα υπήρχε περισσότερο έγκλημα σε κοινότητες με περισσότερους ανθρώπους με χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης από ό, τι σε κοινότητες με περισσότερους ανθρώπους με υψηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης. Κατά τη γνώμη μου, αυτή η εικόνα έχει αλλάξει εν μέρει. Δεν νομίζω ότι ένα υψηλό ή χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης συνδέεται αναγκαστικά με αυτό, αλλά μάλλον με την κατάσταση στην οποία βρίσκονται. Έτσι, εάν είστε πολύ μορφωμένοι, αλλά τα πράγματα δεν πηγαίνουν καλά (δεν υπάρχει δουλειά, κακές συνθήκες στο σπίτι), τότε η πιθανότητα εγκληματικότητας είναι μεγαλύτερη από ό, τι αν κάποιος με χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης έχει δουλειά »(Α.Κ.)

«Νομίζω ότι έχει μεγάλη επιρροή. Έχετε μια εικόνα και μια γνώμη εκ των προτέρων. Αλλά τα πραγματικά δεδομένα είτε δείχνουν το αντίθετο είτε όχι. Και τότε σκέφτεστε, «Ω ναι, αυτό είναι.». Και δουλεύοντας με ψεύτικα δεδομένα, δεν είναι το καλύτερό μου. Πρέπει να παρέχει πραγματικές γνώσεις. »(M.D.)

Συμπέρασμα

Το πείραμά μας παρείχε θετικές ενδείξεις ότι είναι δυνατή η συμβολή στο στοιχείο Bildung της εκπαίδευσης, χρησιμοποιώντας ανοικτά δεδομένα σε ασκήσεις ανάλυσης δεδομένων. Τα επόμενα βήματα ανάπτυξης επεκτείνουν αυτές τις εμπειρίες και σε μεγαλύτερες ομάδες μαθητών και σε περισσότερα θέματα στο πρόγραμμα σπουδών.

Αναφορές

Σχετικά με τους συγγραφείς

JavieraAtenas: Διδακτορικό στην Εκπαίδευση και Συντονιστής του Open Knowledge Open Education Working Group, υπεύθυνη για την προώθηση των Ανοικτών Δεδομένων, των Ανοικτών Πολιτικών και της Δημιουργίας Χωροταξίας στην Ανοικτή Εκπαίδευση. Είναι επίσης ανώτερος συνεργάτης της Higher Education Academy του Education Lead at the Latin American Initiative για τα Ανοικτά Δεδομένα [ILDA] καθώς και ακαδημαϊκός και ερευνητής που ενδιαφέρεται για τη χρήση των Open Data ως ανοικτού εκπαιδευτικού υλικού και για την κριτική παιδαγωγική.

Erdinç Saçan είναι Ανώτερος Δάσκαλος ΤΠΕ & Επιχειρήσεων και Συντονιστής του Μικρού Ψηφιακού Μάρκετινγκ στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Fontys, Σχολή ΤΠΕ στο Αϊντχόβεν της Ολλανδίας. Εργάστηκε στο παρελθόν σε Corendon, TradeDoubler και Prijsvrij.nl. @erdincsacan 

Robert Schuwer είναι Καθηγητής Ανοικτών Εκπαιδευτικών Πόρων στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Fontys, Σχολή ΤΠΕ στο Αϊντχόβεν της Ολλανδίας και κατέχει την Προεδρία της UNESCO για τους ανοικτούς εκπαιδευτικούς πόρους και την υιοθέτησή τους από καθηγητές, εκπαιδευόμενους και ιδρύματα. @OpenRobert55

Πηγή άρθρου: https://okfn.gr/

Leave a Comment